JAZZ FROM HELL




1. Night School
2. The Beltway Bandits
3. While You Were Art II
4. Jazz from Hell
5. G-Spot Tornado
6. Damp Ankles
7. St. Etienne
8. Massaggio Galore

All tracks: FZ: synclavier DMS

Except on St. Etienne:
FZ: lead guitar
Steve Vai: rhythm guitar
Ray White: rhythm guitar
Tommy Mars: keyboards
Bobby Martin: keyboards
Ed Mann: percussion
Scott Thunes: bass
Chad Wackerman: drums

Released: 1987



THE SYNCLAVIER DIGITAL MUSIC SYSTEM

The Synclavier Digital Music System is a powerful, integrated system for music synthesis and recording, first developed at Dartmouth College by Jon Appleton and colleagues. The FM synthesis based Synclavier II was released in the late 1970s. With major upgrades in the mid 1980’s, the system boasted a 100 kHz sampling rate, storage on magneto-optical discs, and was renamed the Synclavier Digital Music System. Synclaviers were purchased by hundreds of artists and recording studios, often at prices in excess of $200,000. In it’s Technology Hall of Fame on 2004, recording industry leader Mix Magazine choose the Synclavier as one of the “25 audio inventions that changed the (pro audio) World.” (Also in those 25 is Digidesign’s Pro Tools.)

The Synclavier is no longer manufactured, but many systems are still in use in the recording industry, particularly in music composition and performance, and in sound design for major movies. Its sound is based around two separate systems (FM synthesis/resynthesis voices and Sample voices) combined together under one dedicated Real Time Performance control software interface. There is also a Direct-to-Disk™ hard disk recording option controlled seamlessly within the same operating system. Its sound quality is legendary and it introduced many “firsts” that are still being emulated and duplicated today. These include multi-tambre and dynamic voice allocation, multi-channel outputs, 100k sampling, real time music notation of performances, and enormous sequencing features including recording and overdubbing of musical performance nuances with real time parameters.

The Synclavier is famous for its depth of sound, versatility at sound creation and production, and speed of use. It’s fully integrated software included the Real Time Package (RTP), Music Printing, SFM (Signal File Manager), Reverse Compilers, EditView, MIDINet and TransferMation. These enabled integrated and interchangable functionality and operation throughout:

  • sound creation, design, and library management for sampling, synthesis & resynthesis
  • the first professional computer based Music Printing and real-time music notation
  • 200 track sequencing, editing, and mixing, including patch memory & management
  • fully integrated MIDI sequencing and 16 channel performance mapping
  • multitrack audio recording, editing, sequencing, and synchronization
  • fully backwards compatibile; an original Synclavier sequence will still play today

Jazz from Hell, Hot Rats III, Uncle Meat II, Waka/Wazoo, Het zou zo maar kunnen. Jazz from Hell is een instrumentale plaat, zo een die wel eens vaker opduikt in Zappa's werk. Zo af en toe, na vele vocaal gedomineerde platen krijgt Zappa, zo lijkt het dan, zin in een instrumentale. Deze is extra bijzonder in de zin van de uitvoering, er komt behalve St. Etienne, geen muzikant aan te pas, wel een computer en een data-invoerder, Zappa dus. Meer info over de synclavier hiernaast. Het moet Zappa het ultieme muziekinstrument hebben geleken. Na alle mislukte projecten met  diverse symfonie-orkesten om zijn werk goed uitgevoerd te krijgen en bands die niet altijd even serieus is en waarin stukken niet altijd foutloos gespeeld werden of konden worden, was de Synclavier een apparaat dat van die perikelen in ieder geval geen last had. Data invoeren, op de knop drukken, klaar.
Jazz from Hell is een prachtplaat geworden. Met onmenselijke tempi in de geest van Conlan Nancarrow en onmogelijke ritmen. Laag over laag opgebouwd. De geluiden zijn geregisseerd, gesampled (Dweezil die de auto wast... - alles is geluid, niets is geluid - John Cage) of  voortgekomen uit presets. Wat mij dan opvalt is dat ondanks alle elektronische mogelijkheden van dit helse apparaat de klankkleur dicht in de buurt blijft van met name Uncle Meat. Zo hoor ik bijna continu door deze disc heen geluiden van clavecimbel, fagot, hobo en percussieve geluiden. Zappa in een toch herkenbare en vervormde stijl. Jazz from Hell komt uit vele uren experimenten en ik weet uit diverse documentaires dat er nog veel meer en veel spannendere Synclavier muziek door Zappa gemaakt is. Dat horen we natuurlijk ook graag, maar als eerste poging een gelukte. Is de solo uit St. Etienne (28-5-1982) overigens dissonant. Nee, helemaal niet, past eigenlijk perfect; the perfect stranger dus. Maar dat is een ander verhaal...





text  2010  © Paul Lemmens