CHUNGA'S REVENGE



A
Gypsy mutant industrial vacuum cleaner dances about a mysterious
night time camp fire. Festoons.
Dozens of imported castanets,
clutched by the horrible suction

of its heavy duty hose,
waving with marginal erotic abandon
in the midnight automn air.



 
   1. Transylvania Boogie
   2. Road Ladies
   3. Twenty Small Cigars
   4. The Nancy & Mary Music parts 1-2-3
   5. Tell Me You Love Me
   6. Would You Go All the Way?
   7. Chunga's Revenge
   8. The Clap
   9. Rudy Wants to Buy Yez a Drink
 10. Sharleena
Frank Zappa: guitar, vocals, harpsichard (3), condor (5) all percussion (8)
Ian Underwood: organ (1), rhythm guitar (2), piano (3), electric piano (4, 6, 9)
pipe organ (5), electric alto sax with wah-wah pedal (7), grand piano & tenor sax (10)
George Duke: organ (2, 10), electric piano (4, 5), vocal drum imitations (4),
trombone (6, 9)
Sugar Cane Harris
: organ (7)
Max Bennett:
bass (1, 3, 7)
Jeff Simmons: bas
s, vocals (2, 4, 5, 6, 9, 10)
Aynsley Dunbar:
drums on all tracks, except 3 & 8, tambourine (9)
John Guerin:
drums (3)
The Phlorescent Leech & Eddie*:
vocals (2, 4, 5, 6, 9, 10)
Eddie:
rhythm guitar (9)

Chunga's Revenge is een wat ambivalente, maar prachtige plaat. Enerzijds staan er de resten op van de Hot Rats-sessie. De Boogie, Twenty Small Cigars, the Clap en Chunga's Revenge waren eigenlijk bedoeld voor een Hot Rats, vol. 2, maar die is er helaas nooit gekomen. Anderzijds geeft de plaat geeft een nieuwe lichting Mothers de kans zich te presenteren. Het ontstaan van deze band verloopt in stukken en beetjes. Underwood is natuurlijk de oude getrouwe en al enige tijd Zappa's rechterhand. Harris, Bennett en Guerin zijn bekenden van de Hot Rats-sessies. In de Mothers-loze tijd maakte Zappa een plaat met de Franse violist Jean-Luc Pont (King Kong). Daarop speelt de dan nog jonge pianist George Duke mee en die maakte grote indruk. In dezelfde periode was Zappa presentator van het festival in Amougies. Aynsley Dunbar speelde daar met zijn toenmalige band (Retaliation). Het klikte meteen en nadat de band ophield te bestaan vroeg Zappa hem om bij hem te komen spelen. Aynsley heeft een krachtige, maar vloeiende drumstijl die bij elk soort muziek goed uit de verf komt. Niet voor niets bleef hij de komende jaren Zappa's vaste drummer. Met hem, Underwood en enkele 'oude' Mothers speelde Zappa, voor de gelegenheid uitgebreid met groot orkest voor het eerst 200 Motels. Dat is het beroemde Concert at Pauley Pavilion. In de zaal zaten toen ex-Turtles Mark en Howard. Erg onder de indruk boden ze hun diensten aan. Zappa zag de mogelijkheid en vermoedelijk ook de humor en nam ze aan. Er was alleen een klein. contractueel, probleem. Vandaar de 'schuilnamen' The Phlorescent Leech en Eddie. Hun toetreden dat de band had als gevolg een nieuwe, vocal georiŽnteerde richting. Dt deel vormt de andere helft van de plaat. Road Ladies over het leven van een band 'on the road' (bedenk, deze plaat is een voorbode van 200 Motels en van Live at the Fillmore), Tell Me, Would You en Rudy. Allemaal over het leven in Amerika en bv. de vakbond. Sharleena stond al enige tijd op de speellijst, maar werd voor deze plaat wat aangepast. Een oudere versie is te horen op The Lost Episodes, maar daar voorzien van de vocalen van Sugercane Harris. Dat nummer is ook meer in Hot Rats-stijl. Chunga's is overwegend studiowerk, met een uitzondering: The Nancy & Mary Music. Hier is al goed te horen wat deze band live kan, hoe sterk die is en ook al dat de Mothers meer richting meezingers gaan. La Venganza de Chunga, zoals de plaat in Spaanstalige landen genoemd werd is een zoete.
* Mark Volman & Howard Kaylan
(om contractuele redenen mocht hun echte naam toen niet genoemd worden).

All the vocals in this album are a preview of the story from 200 Motels.
Coming Soon.

The Nancy & Mary Music Recorded live at the Tyrone Guthrie Theatre, Minneapolis

Originally released in october, 1970


© dutch tekst 2010 Paul Lemmens
© pics: ZFT