ABSOLUTELY FREE

 


                            


De lp-hoes van Absolutely Free
kon door het ontwerp alleen op
deze manier uitgevoerd worden.
Jammer is dat de meeste cd-versies
hier een fout beeld geven.
Wil je dus een authentieke 'look'
dan moet je je cd-boekje
 'gedraaid' opbergen.
 
     
Frank Zappa: guitar, vocals
Ray Collins: vocals
Jim Black: drums
Roy Estrada: bass, vocals
Billy Mundi: drums
Don Preston: keyboards
Bunk Gardner: woodwinds
with:
Jim Sherwood: woodwinds
and:
Don Ellis: trumpet on some tracks

John Balkin: double bass on some tracks


The Mothers of Invention play all their own musical backgrounds. The only exception on this disc is Brown Shoes Don'' t Make It, where they have added 2 violins, 1 viola, 1 cello, 1 trumpet and 1 contra-bass clarinet.

june 1967

The Present-Day Composer refuses to die
Edgard Varèse, July 1921

1 SIDE - "Absolutely Free"
(#1 in a series of underground oratorios)

 1. Plastic People
  2. The Duke Of Prunes
  3. Amnesia Vivace
  4. The Duke Regains His Chops
  5. Call Any Vegetable
  6. Invocation & Ritual Dance of the Young Pumpkin
  7. Soft-Sell Conclusion

 
8. Big Leg Emma*
  9. Why Don'tcha Do me Right?*


2 SIDE - "The M.O.I. American Pageant"
(#2 in a series of underground oratorios)

10. America Drinks
11. Status Back Baby
12. Uncle Bernie's Farm
13. Son Of Suzy Creamcheese
14. Brown Shoes Don't Make It
15. America Drinks & Goes Home

3
Prune: Ray Collins

 

*bonus tracks, not on original record,
but released as a single of which FZ said: 
"Straight Commercial & Absolute Shit!"

* Ray Collins, the prune, verliet de band na deze lp

 YOU
MUST
BUY
THIS
ALBUM NOW
TOP 40 RADIO
WILL
NEVER EVER
PLAY IT

BUY THIS THING!!!
  
"Son of Suzy Creamcheese took a year to learn how to play.
Can you tell why?  The time, the time - it's fantastic.
It's four bars of 4/4, one bar 8/8, one bar 9/8. OK?
And then it goes 8/8, 9/8, 8/8, 9/8, 8/8, 9/8,
then it goes 8/8, 4/8, 5/8, 6/8,
and back into 4/4 again."

Frank Zappa
 

KILL

UGLY

RADIO
Absolutely Free was de tweede plaat van The Mothers (groot) of Invention (klein). De plaat is - eigenlijk net als Freak Out - verpakt in een eigenwijze hoes. Die was zo gemaakt dat de letters aan de zijkant stonden (zie boven) en dat is niet handig in lp-bakken. De tekening op de achterzijde (die met de auto's etc.) is van Zappa zelf, die voor zijn werk in de muziek een tijdlang reclametekenaar was. Ik vind het een typische tekening en heb er uren naar zitten kijken. De binnenkant is een beetje in collega-stijl, maar nog niet heel ver ontwikkeld: twee foto's, voornamelijk Zappa zelf, ook dit is zijn project, met zijn nieuwe vriendin Gail Sloatman - my pumpkin. De bedoeling was om de teksten van de songs op de binnenhoes af te drukken, maar daar stak MGM een stok voor nadat ze de teksten gelezen hadden. Een alternatief werd gevonden in het Libretto opvragen. Minimaal 1$ doneren voor alle woorden, ook de 'nasty ones'. Op de oude lp-hoes (hier beneden) is goed te zien dat de kanten verdeeld zijn in twee muziekstukken: kant 1 is 'Absolutely Free' en kant 2 'The M.O.I. American Pageant'. M.O.I staat voor Mothers of Invention en Pageant betekent iets als 'historische optocht'. Dat is het zeker! Zappa vond het erg belangrijk te noemen dat alle muziek door the Mothers zelf gespeeld werd. In een tijd dat studiomusici vaak stukken beter speelden misschien geen onverdienstelijke opmerking; deze groep kon het gewoon echt zelf. Opvallend is de afwezigheid van een song als ''Absolutely Free". Meestal komt een titel van een track. Een song onder die naam komt pas voor op de volgende plaat: We're Only in it for the Money. Om nog maar eens te benadrukken dat al Zappa's werk één groot werk is. MGM halveerde het budget, vergeleken met Freak Out, en besloot tot een veel geringere promotie campagne. Singles werden niet uitgebracht. Toch deed Absolutely Free het al een stuk beter dan Freak Out. Overigens besloot Zappa zelf een succes-single uit te brengen met Big Leg Emma/Why Don'tcha Do Me Right. Die was zo gemaakt dat het wel een succes moest worden. Dat lukte echter helemaal niet. Beide songs stonden nooit op een plaat, maar werden bij de latere cd-release tussen de twee kanten geplakt. Ik vind het fijn dat ze erop staan, alleen de plek verdient geen schoonheidsprijs, achteraan was beter geweest. Veel teksten op Absolutely Free gaan over de Amerikaanse maatschappij anno '67 en er zijn dan ook veel kritische geluiden te horen. De maatschappij (plastic) deugt niet, net als het grijze volk (plastic people). Nee dan de vrijdenkers (vegetables). Zappa gebruikt beeldspraak en er wordt veel aangepakt, de corrupte politiek en de - toen al - seksschandalen van regeringsleiders met minderjarigen. Op kant twee komt nog even het alcoholmisbruik langs, alsmede de hersteloorden voor uit de maatschappij springende jongeren. Zappa volgde alles op de voet en schroomde niet daar zijn mening over te geven.


Frank and Suzy Creamcheese (Pamela) in London

Muzikaal gezien is Absolutely Free vele stappen verder dan Freak Out. De muziek is een stuk moeilijker. Voorliefdes voor doowop, Strawinksy, R&B, jazz en zelfs Rossini zijn in de muziek verweven. Opvallend is de lange sopraansax/gitaarsolo in de Invocation & Ritual Dance of the young Pumpkin. Het is een betoverend stuk, waarbij de twee instrumenten tegelijkertijd soleren, steeds meer verweven worden en de argeloze luisteraar meevoeren naar... Het stuk roept vergelijkingen met de Sacre, ook een soort initiatieritueel. En degene die dat allemaal moet ondergaan is natuurlijk de aantrekkelijke jonge pompoen Gail. Prachtig stuk, nog steeds. Suzy Creamcheese duikt opnieuw op (voor Gail was Pamela Zappa's vriendin) en dat dat niet gemakkelijk te spelen is illustreert Zappa met het citaat hierboven. Absolutely Free is een misschien wat zware plaat door de gelaagdheid van de muziek, de teksten en soms de vervormingen van beide maar wel een ongelooflijke mooie, die zelfs alleen maar groeit en meer diepte krijgt. Vaak luisteren, laat je ook betoveren door groente, dat is namelijk goed voor je!

   
 
© dutch text 2010 Paul Lemmens
© pics etc. 2010 ZFT etc.